Marka miesiąca - Chanel

Historia marki Chanel to tak naprawę historia pewnej kobiety. Gabrielle Benheur Chanel urodziła się w 1883 roku i od najmłodych lat życie jej nie oszczędzało. Po śmierci matki, jako dwunastolatka trafiła do sierocińca, w którym nauczyła się szyć. Ambicja, mnóstwo energii, determinacja oraz wielkie marzenia pozwoliły Gabrielle stworzyć markę, która podbiła świat.

Chanel to najbardziej rozpoznawalna marka kosmetyków ekskluzywnych oraz wysokiej klasy odzieży. Swoją sławę i prestiż zawdzięcza między innymi kultowym i ponadczasowym perfumom Chanel No 5. Trudno uwierzyć, że tak luksusową markę stworzyła zwykła dziewczyna, która pochodziła z ubogiej rodziny.

Przydomek Coco, który towarzyszył Gabrielle przez wszystkie lata, nadała sobie śpiewając w kabarecie. Nie chciała zdradzać swojego dzieciństwa, ani opowiadać o przeszłości. Stworzyła więc alternatywną wersję siebie, w której nazywała się po prosto Coco.

Pierwszy butik marki Chanel powstał w 1913 roku, a siedem lat później zyskał nazwę Domu Mody Chanel. Butik oferował głównie kapelusze, które uwielbiała i początkowo sprzedawała je tylko arystokratom. Pierwsze modele pozbawione były dekoracji i zbędnych dodatków, Chanel od początku stawiała na elegancję i klasę. Wyjątkowe podejście do mody i tworzenie niekonwencjonalnych fasonów zapewniło Chanel sukces w świecie mody. Już w ciągu kilku lat od otwarcia pierwszego domu modowego, Chanel wypuściła na rynek swoją pierwszą dużą kolekcje, która od razu wzbudziła sporo kontrowersji. Kolekcja, która ujrzała światło dzienne, była swego rodzaju ukłonem w stronę kobiet, które w latach dwudziestych XX wieku w końcu doczekały się równouprawnienia. Chanel stworzyła linię odzieży, która miała być wygodna, dawać swobodę ruchu i jednocześnie w elegancki sposób podkreślać kobiece atuty. Uwielbiała kieszenie, więc wiele modeli, które wyszły spod szyldu marki są w nie zaopatrzone.

To właśnie Chanel wypromowała styl marynarski. Ponadto czerń, która wcześniej była kolorem żałobnym, przeznaczonym na pogrzeby, zyskała miano modnego, eleganckiego koloru. Nie bez powodu kultowa „mała czarna”, po dziś dzień jest jednym z najbardziej klasycznych strojów wieczorowych. To wszystko dzięki Coco Chanel.

Największym sukcesem, który do dzisiaj stanowi podstawę marki są oczywiście perfumy No 5, które od samego początku wzbudzały zainteresowanie. Nazwa tego niepozornego flakonu to jednocześnie ulubiona liczba Chanel, ostatnia próba kompozycji zapachowej, która przypadła jej do gustu i miesiąc wypuszczenia na rynek (maj 1921). Drugim produktem, który tak bardzo wpisał się w świat mody jest torebka 2.55. Pikowana, mała, czarna i zawieszona na delikatnym łańcuszku pozostawiała wolne ręce i dodawała elegancji każdej stylizacji. Marka Chanel to niekwestionowana ikona elegancji, stylu i luksusu.

Nie da się zaprzeczyć, że Gabrielle Benheur Chanel wzbogaciła świat mody o niepowtarzalny styl. Otworzyła się na świat mody, choć prywatnie przez całe życie pozostawała zamknięta. W XX wieku została uznana za jedną ze 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Do końca życia mieszkała w luksusowym apartamencie, nigdy nie miała dzieci i nie wyszła za mąż. Do tej pory wydano mnóstwo książek o historii marki oraz o samej Coco. Która z nich przekazuje prawdziwą historię, którą Chanel tak bardzo chciała ukryć? To już na zawsze pozostanie tajemnicą…